- Creativitat i tipus de pensaments
- Breu història del pensament creatiu i tipus de subjectes creatius
- El pensament lateral i el pensament vertical
- Dissecció de la creativitat: elements definitoris
- Motor de la innovació
- Estratègies per desenvolupar el pensament lateral
- Tècniques de visual thinking: exploració de temes, generació d’idees i avaluació d’idees
- Superació de bloquejos perceptius i emocionals
- Storytelling
- Explicant històries en l’àmbit audiovisual: poètiques creuades del cinema experimental
- Literalitat, metàfora, al·legoria i símbol en l’audiovisual
- El cinema experimental com a laboratori de llenguatge
- La mescla de tradicions iconogràfiques, el collage fílmic
- Semblança, associació i substitució
Qüestionant supòsits bàsics: tall narratiu, distorsió de l’espai i el temps, capes i estructures narratives, perspectives,...
- Introducció als corrents estètics contemporanis
- Cultura visual, corrents estètics i noves tecnologies
- Breu repàs històric de les avantguardes a la modernitat i la postmodernitat (o al metamodernisme)
- Alguns conceptes clau: simulacre, hiperrealitat, hauntologia i retromania
- Estètiques i llenguatges
- Estètiques de la globalització: sincretisme visual i hibridació estètica
- L’estètica del pastitx: homenatges, paròdies i crítica social
- L’estètica de l’error: glitch art, pixel art i altres formes emergents
- El fenomen del "New Aesthetic"
- El fenomen del "surveillance art": la crítica visual a la vigilància tecnològica
- Estètiques queer i de la performance: cos, tecnologia i imatge
- Les estètiques de l'excés: kitsch, camp i cute
- L’art immersiu: experiències a través del so i de la llum
- Corrents estètics en el disseny, la publicitat i l’audiovisual contemporani
- Branding emocional, publicitat immersiva i interactiva
- Noves tendències dels formats musicals
- Les estètiques del cinema digital
- Els reels i les narratives de les xarxes socials
- Quines estètiques proposa la IA?
1. Procés creatiu i conceptualització
1.1. Brífing vs projecte personal: Diferències entre projecte personal i brífing professional
1.2. Observació: Eines per a desenvolupar habilitats d’observació activa per captar referències visuals, patrons i dinàmiques
1.3. Impregnació: Submersió en el context o la temàtica d’un projecte i adquisició de coneixements que permetin integrar elements visuals i conceptuals de manera singular i significativa
1.4. Simbiosi: Combinar i fusionar idees, conceptes i influències diverses per a la creació de noves composicions visuals
1.5. Interpretació / traducció: Eines per traduir idees abstractes o conceptes complexos en imatges visuals clares i efectives, utilitzant un llenguatge gràfic adequat per transmetre significats i emocions
1.6. Retòrica de la imatge: Figures retòriques visuals per persuadir i influir en l’espectador
2. Desenvolupament i tècniques creatives
2.1. Eines creatives / Brain lab: Tractament de diverses tècniques creatives per generar i organitzar idees de manera eficaç durant el procés creatiu
2.2. Composició i construcció: Composició (regla de terços, punt focal), jerarquia, equilibri i claredat per a la representació de les idees
2.3. Desenvolupament: De la idea inicial als projectes visuals finals
3. Aspectes formals i estètics
3.1. Estil: Busca i definició del propi estil artístic
3.2. Forma: Criteris a tenir en compte en l’ús d’elements visuals que poden afectar la percepció de l’espectador
1. Dibuix
1.1. El dibuix: valor expressiu mitjançant l'ús de materials i tècniques adequades.
1.2. Elements del llenguatge visual: línea, forma, textura i equilibri, i les seves aplicacions creatives.
1.3. Comunicació visual efectiva a través del dibuix.
2. Tècniques pictòriques
2.1. Relació entre forma, funció i color en la creació d'una imatge.
2.2. Color i pigment: propietats i aplicacions pràctiques.
2.3. Tècniques d'expressió pictòrica.
3. Tècniques fotogràfiques analògiques
3.1. Processament i manipulació d’imatges.
3.2. Tractament formal i expressiu de la fotografia.
3.3. Fotografia experimental sense càmera.
4. Gravat i estampació
4.1. Tècniques i procediments d’estampació.
4.2. Premses, eines i materials utilitzats en l'estampació.
4.3. El paper, les tintes, les matrius, els suports i altres materials per a gravat i impressió.
4.4. El gravat com a forma d’expressió artística.
4.5. Aplicació de tècniques de reproducció i estampació en la creació d’il·lustracions originals.
4.6. Selecció de tècniques de gravat i estampació per a la creació d’il·lustracions originals.
4.7. El gravat tradicional i experimental com a eina de comunicació artística.
1. Imatge digital bitmap
1.1. Dibuix i pintura digital utilitzant tauletes digitals.
1.2. Conversió d'imatges analògiques a format digital per a projectes híbrids.
1.3. Creació, edició i gestió d'imatges en format bitmap.
1.4. Aplicació de tècniques digitals en la creació artística de dibuixos.
1.5. Eines de retoc i ajustament digital d’imatges.
1.6. Ús d'eines digitals de llapis i pinzell.
2. Animació 2D
2.1. Animació fotograma a fotograma.
2.2. Tècniques 2D: Elements d'expressió bidimensional.
2.3. Recursos expressius en 2D i la seva aplicació en un projecte d'animació.
2.4. Planificació i execució d'un projecte d'animació 2D.
3. Animació 3D
3.1. Introducció al modelatge i animació 3D.
3.2. Tècniques bàsiques de gràfics animats (motion graphics).
3.3. Simulacions físiques de cossos dinàmics i sistemes de partícules.
3.4. Creació, rigging i animació de personatges 3D.
El Treball de Fi de Programa suposa la realització, per part de l’estudiant, d’un treball en el qual s’apliquin, s’integrin i es desenvolupin els coneixements i les competències adquirits en l’ensenyament del Diploma d’Especialització en Tècniques de Comunicació Visual i Creativitat. Aquest treball està orientat a l’avaluació de competències associades al títol i conclou amb l’aprovació i presentació oral del treball.