· POSTGRAUS

L’AEQT i la URV impulsen el primer màster en Seguretat Industrial dels Processos Químics

L'AEQT i la URV, a través del Centre de Formació Permanent de la Fundació URV, posen en marxa el primer màster en aquest àmbit de l'Estat espanyol sobre la seguretat industrial en els processos químics. L'objectiu és proporcionar una formació avançada i especialitzada en la gestió integral de la seguretat en entorns industrials i dotar als estudiants amb els coneixements teòrics i pràctics necessaris per respondre a les necessitats empresarials i socials en matèria de seguretat industrial.

A través d'un enfocament pràctic i realista, aquest màster comptarà amb la participació de professionals del sector químic de Tarragona reconeguts en el camp de la seguretat industrial i professors de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Química, que aportaran una visió actualitzada i pràctica sobre els desafiaments i les millors pràctiques en aquest àmbit.

El màster de formació permanent en Seguretat Industrial dels Processos Químics busca formar professionals competents i preparats per afrontar els reptes complexos de la seguretat en l'entorn industrial, contribuint a la prevenció d'accidents, la protecció de la salut i la seguretat de les persones, així com la preservació del medi ambient en la indústria moderna.

Tindrà una durada de dos cursos acadèmics, començarà el 30 de setembre i finalitzarà el juny del 2026. La modalitat serà presencial i s'impartirà a l'Escola Superior d'Enginyeria Química (ETSEQ). Es tracta d'un programa amb pràctiques a les mateixes empreses i inclourà l'estudi de casos reals.

Aquest nou programa va adreçat a enginyers, químics, responsables i tècnics de seguretat, supervisors de planta i altres professionals involucrats en el disseny, operació, modificació o manteniment de plantes de procés industrial. A més, d'enginyers recentment titulats i altres llicenciatures relacionades.

El director del màster Christophe Bengoa assenyala que la col·laboració entre la Universitat Rovira i Virgili i l'Associació Empresarial Química de Tarragona ha permès la posada en marxa d'un màster únic amb docents que són professionals del sector i l'oportunitat de fer les pràctiques en empreses del sector. Bengoa, afegeix que "aquesta característica distintiva no només garanteix una formació profundament arrelada a la realitat pràctica i a les necessitats actuals de la indústria, sinó que també facilita un pont directe entre els estudiants i el món laboral que els espera".

Maria Mas, directora gerent AEQT, afirma que "estem molt satisfets per la materialització del primer màster en Seguretat Industrial en Processos Químics en l'àmbit Europeu". Mas afegeix que "com a sector profundament compromès amb la seguretat en l'entorn industrial, la protecció de la salut i la preservació del medi ambient, l'impuls d'aquest projecte únic a escala espanyola, és una mostra ferma de millors pràctiques i del compromís de les empreses químiques de Tarragona amb l'excel·lència en seguretat.

Contingut del programa

Els objectius específics del màster inclouen l'aprenentatge del marc legislatiu relatiu a la seguretat industrial, incloent-hi la normativa SEVESO i els requisits establerts per la legislació de la Generalitat de Catalunya. A més, el màster busca capacitar els estudiants per identificar, avaluar i gestionar els riscos, utilitzant metodologies i eines com l'anàlisi quantitativa de riscs, l'elaboració d'informes de seguretat i la preparació de plans d'emergència.

Dins del programa d'estudis, es pretén proporcionar una comprensió profunda dels sistemes de gestió de la qualitat, ambiental i de salut ocupacional, i la seva integració en el marc de la seguretat SEVESO. Això permetrà als estudiants adquirir les competències necessàries per implementar i mantenir sistemes de gestió eficaços i assegurar la conformitat normativa en entorns industrials.