· CURSOS

La URV segueix apostant per la inclusió educativa i laboral dels joves amb discapacitat intel·lectual i trastorn de l’espectre autista (TEA)

Graduació de l’anterior promoció

El programa INSERLAB ofereix formació gratuïta per a la inserció laboral de joves amb discapacitat intel·lectual i TEA, proporcionant-los experiència professional i eines per accedir al mercat laboral.

La Universitat Rovira i Virgili (URV), a través de la Fundació URV, reafirma el seu compromís amb la inclusió social i educativa. Amb aquest objectiu, el programa INSERLAB ofereix a joves amb discapacitat intel·lectual, trastorns del desenvolupament i trastorns de l'espectre autista l'oportunitat d'accedir a una formació específica que afavoreixi la seva inserció laboral.

Un projecte inclusiu amb el suport de diverses entitats

Aquest projecte compta amb el suport de la Fundación ONCE, el Fons Social Europeu i la Fundació Privada Port Aventura, organitzacions compromeses amb la inclusió social i laboral de les persones amb discapacitat. Gràcies a la seva implicació, INSERLAB ofereix una formació acadèmica completa i una experiència vital dins del món universitari, una oportunitat que permet als estudiants sentir-se part d'una comunitat inclusiva.

Tal com assenyala Teresa Torres-Coronas, coordinadora del programa, "aquests cursos donen als joves l'oportunitat de formar part de la comunitat universitària, de créixer tant a nivell personal com professional. La taxa d'inserció supera ja el 30%". D'aquesta manera, INSERLAB no només busca la inserció laboral, sinó també la integració d'aquests joves dins de la societat, oferint-los l'oportunitat de viure una experiència educativa completa.

"El programa INSERLAB permet als estudiants amb discapacitat intel·lectual i TEA accedir a una formació dual i preparar-se per al món laboral en un entorn inclusiu."

Cursos adaptats per a la inserció laboral

El curs principal d'INSERLAB, Inserció laboral a través de l'aprenentatge integrat en el treball, té una durada de 280 hores, des del 21 d'octubre de 2024 fins al 30 de juny de 2025. Aquesta formació ofereix als participants una combinació de classes teòriques i pràctiques a l'aula. Els estudiants desenvolupen habilitats que els ajudaran a preparar-se per a l'entrada al món laboral, garantint que tinguin més oportunitats de trobar feina en empreses que valorin les seves capacitats.

D'altra banda, el curs complementari d'INSERLAB, Orientació professional, pràctiques laborals i recerca de feina, de 100 hores, proporciona als joves eines pràctiques per a la recerca de feina activa. A més, ofereix l'oportunitat de realitzar pràctiques professionals, que són claus per establir connexions amb empreses i adquirir experiència en entorns reals de treball.

Aquest doble enfocament formatiu, resultat de la prova pilot del Projecte Eramus+ In-Work, Comunitats inclusives en el treball, permet als participants no només aprendre a nivell acadèmic, sinó també conèixer de primera mà com és el funcionament de l'entorn laboral. Aquesta combinació entre teoria i pràctica és fonamental per a la seva preparació, ja que els proporciona les competències necessàries per competir al mercat laboral amb majors garanties d'èxit.

Un projecte inclusiu amb places limitades

INSERLAB ofereix un màxim de 17 places, cosa que garanteix un seguiment personalitzat i atenció individualitzada per part dels docents i professionals implicats. Aquesta atenció personalitzada permet adaptar la formació a les necessitats i característiques de cada estudiant, augmentant així les seves possibilitats d'èxit tant en l'àmbit acadèmic com en el laboral.

Un model de formació dual per a l'autonomia i l'èxit professional

INSERLAB no només és una eina per millorar l'autonomia personal i professional dels joves amb discapacitat intel·lectual, sinó que també és una experiència vital. Aquest programa representa una porta d'entrada cap a l'autosuficiència, proporcionant als joves les eines i recursos necessaris per desenvolupar-se en entorns laborals i personals amb confiança i competència.

Com destaca Teresa Torres-Coronas, "el més important d'aquest programa és que permet als joves no només formar-se, sinó també adquirir confiança en les seves capacitats, dins d'un entorn que els dona suport i els motiva a superar els seus propis límits". INSERLAB és, en definitiva, un projecte que contribueix a una societat més inclusiva i equitativa.