1.1 Economia vitivinícola
o Els mercats agraris
o Anàlisi del sector agrari
o El sector vitivinícola a Catalunya i Espanya
o Marc institucional pel sector vitivinícola
1.2. Entorn de la UE
o Model vitivinícola europeu
o La Política Agrícola Comú (PAC) – Antecedents , Objectius i principis
o La Agenda 2000
o Instruments financers : el FEOGA (Fons Europeu d’Orientació i Garantia Agrícola)
o La PAC i la ampliació de la UE
1.3 Entorn internacional
o Mercats mundials : comerç interior i exterior
o Mecanismes de regulació de mercats
o Principals zones de producció : Europa , Amèrica , Oceania , Àsia i Nord Amèrica.
1.4 Entorn legal
o Legislació internacional, comunitària i estatal
o Dret vitivinícola : la nova llei del vi
o Fiscalitat d’empreses vitivinícoles
o Propietat industrial: Patents, marques, Denominacions d’Origen
o Seguretat i qualitat alimentària: certificacions
1.5. Estratègia i creixement empresarial
- L’empresa en el context del sistema econòmic
- Anàlisis estratègic: estructura competitiva i anàlisi intern
- Formulació de l’estratègia
- Models organitzatius
- Adequació organitzativa
- Implantació de l’estratègia
- Control i seguiment de l’estratègia
2.1. Màrqueting. Claus de l’èxit i referents
o Orientació de les empreses
o Claus de l’èxit i errades més comuns
o On juguem?
o Perquè venc o no?
o Models referents. Les 15 Ps.
2.2. Model de negoci
o Referents a mida
o Estratègies empreses vitivinícoles
o Plans de màrqueting més adients
o Formulació estratègica: valor – segmentació – posicionament
o Casos pràctics
2.3. Propostes de valor i pricing
o Què presentem al mercat?
o Què valoren els consumidors?
o Què valoren els distribuïdors?
o Consells en aplicació i decisions de prez
2.4. Comunicació, impulsió i distribució
o Plans de Comunicació eficaços
o Estructura de Plans de Comunicació a curt o llarg termini
o Casos pràctics
o Publicitat i Relacions Públiques
o Imatge i Branding
o Altres models de comunicació
o Models de Distribució.
2.5. Postvenda, promocions i relacions
o Relacions amb clients
o Fidelització
o Promocions de vendes
o Influència
2.6. Consells útils
o Volem fer diners o fer vi?
o Casos de treball
o Plans de màrqueting: grans empreses, petites empreses
o Plans de màrqueting: nous mercats
o Oportunitats i networking
o Influència
o Investigació de mercats
o Creació de Marques
o Creació de Proposta de Valor i Missatges
o Treball en equip
o Medis de Comunicació
o Joc de Simulació: Fem un Tastavins
1. Segmentació adequada del mercat
2. Definir estratègia de desenvolupament de negoci a nivell internacional
3. Posicionament en preu en funció dels costos operatius
4. Exemples reals
1. Què passa en el nostre sector?
2. Els millors referents i què podem fer.
3. Percepció i notorietat de marca a l'esfera digital
4. Estratègia de màrqueting digital
5. Conceptes de funnel i engagement d'usuaris/es
6. Principals eines pel màrqueting digital
7. Exemples de casos reals
8. Projectes i presentació de casos a mida pels participants
6.1. Direcció de persones i d´equips
o o Aprofundir en les claus de l’èxit
o o Mapa de competitivitat
o o Rols i tasques del comandament
o o Conèixer més a les persones
o o Innovem en la gestió
6.2. Desenvolupament de competències
o Saber transmetre millor
o Saber dir les coses. Assertivitat
o Saber donar ordres
o Saber persuadir amb eficàcia
o Saber rebre i emetre crítiques
6.3. Lideratge en temps de transformació
o El comportament de les persones dins de les organitzacions
o Treball en equip
o Liderar en temps de canvi
o Gestió del temps
6.4. Lideratge en temps de transformació
o El comportament de les persones dins de les organitzacions
o Treball en equip
o Liderar en temps de canvi
o Gestió del temps
6.5. El líder eficaç
o Estils de lideratge
o Factors decisius per a assolir objectius
o Competències de coaching
o Enfortiment del feedback
6.6. Gestió de situacions conflictives
o Resolució de conflictes
o Gestió de crisi corporativa
o Negociacions complexes
7.1. Aprovisionament
o Organització de l´aprovisionament dins l'empresa
o Principis bàsics d’aprovisionament (punt de comanda, lead time...)
o Diferents tipus d’aprovisionament
o MRP
o Principals components d´una bodega i característiques d´aprovisionament de cadascuna
o Avaluació de proveïdors
o KPIs bàsics d´aprovisionament
7.2. Logística
o Control de recepcions
o Organització interna
o Control d’expedicions
o Diferents sistemes d’estanteries (dinàmiques, drive in...)
o Maquinaria: trilaterals, preparadores, trans-elevadors,...
o Etiquetatge: EAN13, DUM14, EAN 128
o RFID
o Sistemes de Piking per veu, pick to voice,...
o SGA i exemples
o KPIs bàsics de magatzem
7.3. Distribució
o Estils de distribució i avantatges i inconvenients (distribuïdor, client final)
o Agencies externes (cotitzacions) i autonoms vs personal propi de transport
o Exportació: documentacions (CMR, BL, DA500)
o Visió d´incoterms i cotitzacions de contenidors
o Mètodes de trincatge de carrega ( bosses de aire,...)
o Sistemes de seguiment de flota de vehicles ( controls de temperatura, localitzacio)
o KPIs bàsics de distribució
8.1. La realitat empresarial i el seu entorn. Factors de canvi.
o Introducció a la comptabilitat
o Anàlisi de Balanços i comptes d’explotació
o Gestió pressupostària i tresoreria
¿ La previsió d’ingressos i despeses
¿ La confecció del pressupost i el pla de tresoreria
¿ El control pressupostari
¿ Fonts de finançament
¿ Negociació bancària
¿ La gestió dels excedents de tresoreria
¿ Avaluació de les alternatives d’inversió
8.2. Analítica de costos
o Determinació del cost de productes i serveis
o El control i la reducció de costos
8.3. Gestió fiscal
o Procediments tributaris d’aplicació al sector
o Obligacions formals a nivell fiscal de les empreses i dels empresaris
o Impostos: Societats, IVA, IRPF
o Actuacions en casos d’inspeccions tributàries i fiscals
9.1. Noves formes de distribució (Alícia Estrada)
9.2. Legal i Jurídic: permisos, llicències i obligacions (Assessoria Rius&Rius)
10.1. Introducció
o Història de la vinya i extensió actual del cultiu a nivell superfície mundial.
o Models actuals de viticultura.
o Classificació sistemàtica de les vitàcies
o Característiques de les principals varietats portaempelts.
10.2. Edafologia y climatologia vitícoles
o Paràmetres climàtics; Diagrames, classificacions climàtiques vitícoles
o Components el sòl: components orgànics i inorgànics
o Propietats físiques i químiques del sòl.
10.3. El cicle biològic de la vinya
o Cicle vegetatiu. El plor, la brostada, creixement dels òrgans verds, creixement de la baia, agostament.
o Cicle reproductor. La floració i quallat. El verol i formació de la llavor. Maduració fenòlica i aromàtica. Determinació de la data de verema.
10.4. Plantació d’una vinya
o Estudis previs a la plantació
o Disseny i traçat de la plantació: densitat i marc de plantació. Sistemes de Plantació
o Sistemes de conducció: sistemes verticals i horitzontals. Materials per implantar l'emparrat
10.5. Pràctiques vitícoles
o Poda en verd. Objectius i formes de realització
¿ La poda d'hivern. Poda de formació i de producció. Tipus de poda: curta, llarga i mixta.
¿ Fertilització del vinyer. Macro i micronutrients. Necessitats d'elements minerals
¿ El Reg a la vinya. Necessitats hídriques. Mètodes de reg
10.6. Protecció sanitària
o Plagues i malalties
o Viticultura convencional
o Viticultura de protecció Integrada,
o Viticultura Ecològica
o Viticultura Biodinàmica
11.1. La verema: criteris de qualitat
o Composició del raïm, controls de maduresa. Sistemes de verema i transport del raïm.
o Recepció i tractament de la verema, principals transformacions prefermentatives en elaboració de blancs i negres. La previsió d’ingressos i despeses
11.2. Composició química del vi, principals paràmetres i rangs habituals en mostos i vins. Additius i coadjuvants emprats en enologia.
o Anàlisis químics habituals en el món del vi i paràmetres de qualitat.
o Els conservants emprats en enologia: el diòxid de sofre, àcid sòrbic, àcid ascòrbic.
o Principals coadjuvants: additius de clarificació i d’estabilització fisicoquímica i microbiològica.
11.3. La microbiologia del vi: fermentació alcohòlica i malolàctica.
o La fermentació alcohòlica. Microorganismes implicats i metabolòmica del procés.
o La fermentació malolàctica. Descripció el procés i principals bacteris implicats.
o Les alteracions microbiològiques en el vi.
11.4. Elaboració de vins blancs i rosats. Procés tradicional i noves tendències.
o L’obtenció del most i la seva clarificació
o Paràmetres crítics en la fermentació i diferents metodologies emprades.
o Limpidesa del vi: estabilització proteica i tartàrica.
o Processos de clarificació i filtració.
11.5. Elaboració de vins negres.
o Els vins joves i els vins de maceració carbònica.
o La maceració com a estratègia de extracció de color i polifenols als vins de criança.
o Els compostos fenòlics en relació amb les sensacions organolèptiques.
o Tècniques prefermentatives i aspectes principals relatius al procés d’elaboració.
o Processos d’estabilització, clarificació i filtració.
11.6. Envelliment i criança dels vins negres
o El roure. Origen botànic i geogràfic.
o La bóta i els elements que intervenen en la cessió de gustos i aromes.
o Estratègies d’envelliment segons el perfil sensorial dels vins.
o Alternatives tecnològiques
11.7. Vinificacions especials
o Els vins de licor i dolços naturals. Els vins rancis
o Els vins generosos.
o Els vins botrytitzats. Els vins de gel.
11.8. Elaboració de vins escumosos: procés d’elaboració. Mètode tradicional: trets diferencials en el vi base, segona fermentació, criança, aclarida i degorjament.
o Principals metodologies d’elaboració de vins escumosos.
o Elaboració d’escumosos pel mètode tradicional: el cava, trets característics en comparació amb el champagne.
o La cinètica de la segona fermentació i els factors que afecten.
o La criança i clarificació en el mètode tradicional. Expedició: degorjament, tipologies de vins i conservació.
12.1. Mecànica del tast, aspectes principals.
o Els sentits emprats durant el tast
o Condicionants en l’anàlisi sensorial
o La seqüencia d’una degustació
12.2. Fisiologia dels sentits.
o La vista, l’olfacte i el gust
o Interacció i percepció creuada.
12.3. Definició i percepció de la qualitat
o Els factors intrínsecs.
o Els factors extrínsecs.
o El consumidor.
12.4. Principals defectes i el seu origen.
o Defectes d’origen químic.
o Defectes microbiològics.
12.5. L’evolució dels vins en el temps
12.6. Les fitxes d’avaluació dels vins
o Fitxes de tast descriptives
o Fitxes quantitatives.
12.7. Tast i caracterització dels vins de les principals zones vitivinícoles espanyoles
1.1. El vi al llarg de la història.
Origen del vi en la història humana
Aspectes socials del vi.
1.2. El vi com a aliment.
o Metabolisme del alcohol en el cos humà
o Vi i salut.
o La paradoxa francesa. Efectes del consum moderat vi.
1.3. Anàlisi global del sector vitivinícola.
o Anàlisi dels principals mercats mundials de vins
o Tendències, segmentació de preus, motivacions de consum i models de celler.
1.4. Maridatges. Gastronomia i vi.
o Criteris per a la combinació: afinitat i contrast.
o Semàntica del maridatge.
o Integració dels sommeliers dins el sector vitivinícola.
o El servei dels vins: Temperatura, copes, ampolles, utillatge.
o Gestió, conservació i evolució dels vins al celler.
1.5. Tast i caracterització dels vins de les principals zones vitivinícoles mundials.
o Vins d’Europa: França, Alemanya, Itàlia
o Vins del nou món: Austràlia, Nova Zelanda, Sudàfrica, Califòrnia
o Traçabilitat, qualitat de producte i seguretat alimentària en un celler.
o El sistema de certificació del Consorci d’Inspecció i Control per al compliment del plec de condicions de les Denominacions d’Origen Protegides
o L’enoturisme...com fer-ho?
o Disseny del producte enoturístic.
o Anàlisi pràctica d’experiències enoturístiques: Califòrnia, Catalunya, Burdeus, Xina.
o Comercialització i màrqueting dels projectes enoturístics.
L’estudiant realitzarà visites a alguns cellers representatius del territori.